درنگی باز بر مسئلۀ حروف الفبا!
نویسندگان
چکیده
الفبای عربی که به تعبیری مادر رسم الخط زبان های فارسی، ترکی، اردو، کردی، پشتو و... است، قرن هاست که در شمار مطرح ترین حروف الفبای جهان به شمار می رود و ازسوی شماری از اقوام مسلمان به عنوان رسم الخط برگزیده شده است. در این مقاله، به عمده ترین استدلال های طرفداران تغییر و تبدیل رسم الخط عربی زبان های ترکی، فارسی و... اشاره شده است. نارسایی و عدم تناسب الفبای عربی، صعوبت الفبای عربی، بیگانگی، پالایش الفبای عربی، پالایش زبان از واژگان بیگانه، تسهیل و تعمیم آموزش زبان های کارآمد و لاتین بودن الفبای رایانه مهم ترین استدلال های بیان شده ازجانب طرفداران تغییر خط هستند. نگارنده دلایلی در پاسخ و رد این استدلال ها بیان داشته و یادآور شده است که بر فرض صحت و قوّت تمام استدلال های مذکور و بر فرض غلط و ضعیف بودن تمام دلیل هایی که در پاسخ و ردّ این استدلال ها گفته شده است، هزینۀ بی حساب، گسست فاجعه بار و آسیب بی ترمیمی که تغییر و تبدیل الفبای اسلامی بر تمدن، فرهنگ، تاریخ و پیشینه، هویت، میراث مکتوب، زبان و ادبیات و شخصیت مردمان سرزمین های اسلامی تحمیل می کند، این امر را زیان آور می کند. در پایان مقاله نیز یادداشت هایی مرتبط با موضوع از سه فرهیختۀ مسلمان از چند نسل مختلف، یعنی محمد نامق کمال، سیدطه افندی و علی شریعتی که دعوت به تغییر و تبدیل الفبای اسلامی را درک کرده اند، ذکر شده است.
منابع مشابه
تشبیه و حروف الفبا در شعر خاقانی
تشبیه در شعر فارسی، در زمره برجستهترین نوع صور خیال محسوب میشود؛ و در شعر اکثر شاعران جایگاهی ویژه دارد. بنابر این شاعران با استفاده از پدیدههای طبیعی اطراف خود، دایره تشبیهات خویش را گستردهتر ساختهاند. یکی از این پدیدهها، مشبهٌبه قرار دادنحروف الفباست که درشعر فارسی و به ویژه در اشعار سبک عراقی و پس از آن، نقش ویژهای دارد. در این جستار با تمهید مقدمهای در باب تشبیه و حروف الفبا، و مرا...
متن کاملبررسی فرآیند نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی
سنایی با بهرهگیری از کیفیتهای تصویری و ترکیبی حروف الفبا در دیوان خود اشعار بسیار زیبایی سروده است. بهکارگیری نظریّهای فراگیر در مطالعه این سرودهها که زمینههای فرهنگی هنر سنایی را پوشش دهد و نتیجهای فراخور یک پژوهش را در بر داشته باشد، نیازی است آشکار. در مقاله حاضر، نگارنده بر پایه آرای چارلز سندرس پیرس به نشانهشناسی نگرشهای الفبایی سنایی میپردازد و همه سرودههای حروفی او را گزارش می...
متن کاملتشبیه و حروف الفبا در شعر خاقانی
تشبیه در شعر فارسی، در زمره برجستهترین نوع صور خیال محسوب می شود؛ و در شعر اکثر شاعران جایگاهی ویژه دارد. بنابر این شاعران با استفاده از پدیده های طبیعی اطراف خود، دایره تشبیهات خویش را گسترده تر ساخته اند. یکی از این پدیده ها، مشبه ٌبه قرار دادنحروف الفباست که درشعر فارسی و به ویژه در اشعار سبک عراقی و پس از آن، نقش ویژه ای دارد. در این جستار با تمهید مقدمه ای در باب تشبیه و حروف الفبا، و مراج...
متن کاملزیباییشناسی کاربرد حروف الفبا و اعداد در آثار عطار
چکیده شاعران شیوههای گوناگونی را برای خلق مضامین تازه و عمیق و آرایش سخن به کار گرفتهاند و نقادان سخن بر هر کدام از این شیوههای ابداع و آرایش کلام نامی نهادهاند؛ اما یک نوع هنری، شیرین و پرکاربرد از ترفندهای ادبی که سابقهای به قدمت خود ادبیات دارد و از آغاز و در شعر رودکی نیز دیده میشود، کمتر مورد توجه سخنشناسان قرار گرفته است. این شیوه به کارگیری حروف الفبا در خلق مضام...
متن کاملبررسی فرآیند نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی
سنایی با بهره گیری از کیفیت های تصویری و ترکیبی حروف الفبا در دیوان خود اشعار بسیار زیبایی سروده است. به کارگیری نظریّه ای فراگیر در مطالعه این سروده ها که زمینه های فرهنگی هنر سنایی را پوشش دهد و نتیجه ای فراخور یک پژوهش را در بر داشته باشد، نیازی است آشکار. در مقاله حاضر، نگارنده بر پایه آرای چارلز سندرس پیرس به نشانه شناسی نگرش های الفبایی سنایی می پردازد و همه سروده های حروفی او را گزارش می ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۱۱، شماره ۲۶ و ۲۷، صفحات ۱۴۸-۱۶۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023